Kenttäjumalanpalvelus Põllkülan muistolehdossa ja hartaus Paldiskin kaupungin hautausmaalla

su 26.5. klo 13.00 – su 26.5. klo 16.00

Põllkülan muistolehto ja Paldiskin kaupungin hautausmaa

Jokakesäinen kenttäjumalanpalvelus kokoaa muistamaan toisen maailmansodan aikana kotoaan siirrettyjen inkerinsuomalaisten kohtaloita.

Kaikkiaan vuosien 1943 ja 1944 välisenä aikana siirrettiin Inkerinmaalta Viron kautta Suomeen 61 000 henkilöä. Yli 6 000 inkeriläistä kuoli nälkään ja tauteihin matkan aikana. Heidän muistomerkkinsä sijaitsevat Kloogan inkeriläisleirin entisellä paikalla Lääne-Harjun Põllkülassa sekä Paldiskin kaupungin hautausmaalla, mistä laiva kuljetti inkeriläiset Suomen puolelle Hankoon.

Sunnuntaina 26.5. pidetään kello 13.00 perinteinen kenttäjumalanpalvelus Põllkülan muistolehdossa, minkä jälkeen matka jatkuu kunniakäynnille Paldiskin kaupungin hautausmaan inkerinsuomalaisten muistomerkillä. Tilaisuuden musiikista vastaa inkerinsuomalaisten Pärnun kulttuuriseuran kuoro.

Maksuton bussikyyti Põllkülaan ja Paldiskiin lähtee sunnuntaiaamuna Virun linja-autopysäkiltä Pärnu maanteen varresta kello 12.00, ja paluu takaisin Tallinnaan on noin kello 16.00. Ilmoittaudu bussikuljetusta varten etukäteen Helvi Huopalaiselle helvihuopalainen@gmail.com tai (+372) 5384 0516.

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Lisätietoja inkeriläisten siirrosta löydät SKS:n sivuilta. Linkki avautuu uudessa välilehdessä