Sinustako vapaaehtoiseksi?

Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa.
Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut.
Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.
(Matt. 25: 35–36.)

Haluatko antaa aikaasi toisen hyväksi? Etsitkö mielekästä harrastusta tai satunnaista tekemistä?

Tallinnan suomalainen seurakunta tarjoaa ja koordinoi erilaisia vapaaehtoistyön tehtäviä. Voit ilmoittautua suomalaisen seurakunnan vapaaehtoiseksi juuri sellaisiin tehtäviin, joihin itse haluat osallistua. Taitojesi, oman kiinnostukesi ja elämäntilanteesi mukaan pyrimme löytämään ne apua tarvitsevat ihmiset, joille juuri sinun aikasi ja työpanoksesi on korvaamaton.

Voit toimia vapaaehtoisena lasten, nuorten, perheiden tai vanhusten parissa. Jos tahdot tehdä vapaaehtoistyötä säännöllisesti, voit ryhtyä esimerkiksi pitämään kerhoa tai seurakuntapiiriä. Lisäksi suomenkielisessä jumalanpalveluksessa tarvitaan säännöllisesti vapaaehtoisia avustajia. Voit myös olla mukana projektiluonteisissa tehtävissä tai silloin tällöin omien aikataulujesi mukaan. Satunnaisia palvelutehtäviä ovat esimerkiksi lastenhoitoavun tarjoaminen, talkoisiin osallistuminen tai vanhuksen kanssa ulkoileminen.

Jos olet kätevä käsistäsi ja harrastat esimerkiksi neulomista tai virkkaamista, voit tukea suomalaisen seurakunnan toimintaa myös tekemällä käsitöitä. Pienet villasukat sopivat hyvin kastelahjaksi uudelle seurakuntalaiselle, ja lapasia, saapassukkia ja muita käsitöitä myymällä voidaan tukea seurakunnan perhe- ja diakoniatyötä. Jos olet kiinnostunut tekemään käsitöitä seurakunnan hyväksi, saat meiltä tarvittaessa apua lankojen ja muiden materiaalien hankintaan. Seurakuntakodilla on myös ompelukone, jonka voit ottaa lainaksi.

Yhteisvastuu

Yhteisvastuu on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen hyväntekeväisyyskeräys ja välittämisen kansanliike. Keräys auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Kutsumme ihmisiä mukaan tekemään hyvää: ”Tehdään yhdessä toisille se, mitä tahtoisimme itsellemme tehtävän.” Keräyksen suojelijana toimii Tasavallan presidentti.

Noin 20 % tuotoista suunnataan vuosittain valittavaan, vaihtuvaan kohteeseen Suomessa. Vuoden 2023 kumppanina toimii Aseman Lapset ry.
Noin 20 % keräystuotosta jää keräävälle seurakunnalle monipuoliseen avustus- ja auttamistoimintaan.
Noin 60 % keräystuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavun kautta kansainväliseen apuun.

Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksen kampanjalla halutaan kiinnittää huomiota nuorten lisääntyneeseen väkivaltaan ja siitä käytettäviin sanavalintoihin. Kampanja haastaa pohtimaan erityisesti koulukiusaamista ja kouluväkivaltaa sanoina. On tärkeää, että käytetään oikeita termejä, jotta kaikki ymmärtävät tekojen seuraukset ja vakavuuden.