Tahdon!

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä,
mutta minulta puuttuisi rakkaus,
olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.
(1. Kor. 13: 1)

Avioliitto on yhdessä ja yhteen kasvamista. Se on koko elämän mittainen yhteinen polku iloineen ja suruineen, myötä- ja vastamäkineen. Avioliitto kysyy tahtoa rakastaa ja osoittaa rakkautta.

Kirkollinen vihkiminen on pyhä toimitus, jossa pyydetään yhteiselle liitolle Jumalan siunausta. Se on myös oikeudellinen tapahtuma, jonka myötä puolisot saavat oikeuksia ja velvollisuuksia. Kirkollisen vihkimisen suorittaa pappi ja toimituksella tulee olla aina kaksi todistajaa. Ennen vihkimistä suoritetaan avioliiton esteiden tutkinta, jossa varmistetaan vihkimisen yleisten edellytysten täyttyminen.

Tallinnan suomalaisessa seurakunnassa on mahdollista toimittaa kirkollinen avioliiton siunaaminen (vir. laulatus), joka on muodoiltaan lähes identtinen avioliittoon vihkimisen kanssa. Suomalaisen seurakunnan kirkkoherra ei kuitenkaan toimi Virossa vihkivänä viranomaisena, joten avioliiton siunaamista edeltää aina avioliiton solmiminen DVV:n toimipisteessä (entinen maistraatti).

Naimisiin Virossa?

Vuosittain moni suomalainen vihkipari tulee Viroon juhlimaan häitään. Vanhat kartanot ja ritarilinnat, keskiaikaiset kivikirkot sekä virolainen luonto tarjoavat mahdollisuuden järjestää aivan erityisen ja persoonallisen hääjuhlan vain päivämatkan päässä Suomesta.

Tallinnan suomalainen seurakunta palvelee kaikkia Virossa asuvia ja täällä matkailevia hääpareja. Mahdollisuuksien mukaan kirkkoherra palvelee myös Latviassa ja Liettuassa. Tallinnan suomalaisessa seurakunnassa on mahdollista toimittaa kirkollinen avioliiton siunaaminen (vir. laulatus), joka on muodoiltaan lähes identtinen avioliittoon vihkimisen kanssa. Suomalaisen seurakunnan kirkkoherra ei kuitenkaan toimi Virossa vihkivänä viranomaisena, joten avioliiton siunaamista edeltää aina avioliiton solmiminen DVV:n toimipisteessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä (entinen maistraatti). Vuoden 2024 alusta alkaen myöskään muut Viron kirkon papit eivät enää toimita avioliiton rekisteröimiseen liittyviä viranomaistehtäviä.

Virossa kirkot ja seurakunnat eivät voi kerätä jäseniltään kirkollisveroa, vaan virolaisen tavan mukaan kaikista toimituksista annetaan seurakunnalle aina erillinen korvaus. Tallinnan suomalaisessa seurakunnassa on tehty päätös, että avioliiton siunaamisesta kukin pari maksaa seurakunnalle hyvissä ajoin ennen toimitusta 100 euroa valmistelumaksua, joka on samalla puolin ja toisin sitova toimitusvaraus. Pari maksaa aina seurakunnalle myös mahdolliset papin matkakulut sekä oman mielensä ja maksukykynsä mukaisen lahjoituksen eli viroksi annetusen. Tavanomainen annetus Virossa on yleensä jotain 100 ja 200 euron väliltä. Kannattaa muistaa, että Tallinnan suomalaisella seurakunnalla ei ole omaa kirkkoa, joten kukin pari joutuu niin halutessaan varaamaan kirkon suoraan sitä ylläpitävältä seurakunnalta. Käytännön asioissa voi aina pyytää apua ja neuvoja suomalaisen seurakunnan kirkkoherralta.

Häävalmistelut kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Jos tahtoo olla varma siitä, että suomalaisen seurakunnan kirkkoherra pääsee paikalle juuri tiettynä päivänä, on hyvä olla yhteydessä noin vuotta ennen suunniteltua hääjuhlaa. Kun hääpäivä on varmistettu ja valmistelumaksu maksettu, onkin jo aika sopia toimituskeskustelu eli tapaaminen yhteisen suunnittelun merkeissä. Näin toimituksesta saadaan mieluinen kokonaisuus, ja pappi oppii tuntemaan vihkiparia niin, että voi pitää juuri heidän näköisensä juhlapuheen. Parasta on ehdottomasti tavata kasvotusten, jos se vain suinkin on mahdollista, mutta toimituskeskustelu onnistuu helposti myös esimerkiksi videopuheluna.

Hääpari
Hääpari poistuu kirkosta.

Kuusi askelta kirkkohäihin Virossa

1. Sopikaa vihkipäivä, hääpaikka ja vihkipappi.
  2. Tehkää avioliiton esteiden tutkinta.
  3. Varatkaa aika siviilivihkimiseen.
  4. Käykää vihkipapin kanssa toimituskeskustelu.
  5. Tulkaa yhdessä alttarille.
  6. Lähtekää rauhassa ja palvelkaa Herraa ja toinen toistanne iloiten!

Seurakunnan yhteystiedot

EELK Soome Püha Peetruse kogudus