Elämänkaaren juhlat

Suurempi kuin elämä on sinun armosi.
Minun huuleni ylistävät sinua.
Jumalani, minä kiitän sinua niin kauan kuin elän,
minä turvaan sinuun, kohotan käteni sinun puoleesi.
(Ps. 63: 4-5)

Seurakunta on mukana elämän kaikissa vaiheissa

Kirkolliset toimitukset ovat seurakunnan toimittamia tilaisuuksia, joihin kuuluvat ristiäiset, häät ja hautajaiset. Näiden toimitusten lisäksi papin voi kutsua melkein mihin tahansa juhlaan tai muuhun tärkeään hetkeen: tupaantuliaiset voi aloittaa kodin siunauksella, ja syntymäpäiväksi sopii esimerkiksi pieni rukoushetki. Papin toimittamat tilaisuudet ovat yhtä juhlavia ja tunnelmallisia riippumatta juhlapaikasta tai juhlijoiden määrästä.

Jokainen kirkollinen toimitus ja muu elämänkaaren juhla suunnitellaan aina yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Ristiäisten, häiden ja hautajaisten kohdalla käydään toimituskeskustelu, jossa on mahdollista puhua myös niistä ajatuksista ja muutoksista, joita uuteen elämäntilanteeseen liittyy. Pyhä toimitus saa olla seurakuntalaisten näköinen, eikä mikään juhlaperinne ole tarkoitettu pakkopaidaksi. Kannattaa siis rohkeasti puhua papille omista toiveistaan ja odotuksistaan juhlan ulkoisten muotojen, juhlapaikan tai vaikkapa musiikin suhteen.