Ristiäiset – lapsen ensimmäinen oma juhla

Minä olen ihme, suuri ihme,
  ja kiitän sinua siitä.
  Ihmeellisiä ovat sinun tekosi,
  minä tiedän sen. (Ps. 139: 14)

Jokainen meistä on suuri ihme. Vastasyntynyt lapsi sylissä sen varsinkin ymmärtää. Kaste on Jumalan lahja pienelle ihmiselle. Siinä hän saa uskon, armon ja siunauksen. Kasteessa Jumala kutsuu sinun lapsesi nimeltä omakseen.

Kun olette päättäneet huoltajien kesken lapsen kastamisesta tai haluat itse tulla kasteelle, on aika ottaa yhteyttä kastepappiin ja sopia, missä ja miten kaste toimitetaan. Kastetta edeltää aina toimituskeskustelu, jossa käydään yhdessä läpi kasteeseen liittyviä asioita. Kasteen voi toimittaa Tallinnan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra tai mahdollisuuksien mukaan muu tuttu perhepappi.

Kirkon ja seurakunnan jäseneksi tullaan kasteen kautta, ja kaste suoritetaan vain kerran elämässä. Kasteesta ei ole mitään haittaa kastettavalle. Vaikka sinua tai lastasi ei olisi kastettu pienenä, on kirkkoon liittyminen aina mahdollista. Suomen evankelis-luterilainen kirkko opettaa, että ihminen kastetaan jo vauvana, mutta ei ole mitenkään tavatonta tulla kasteelle vasta aikuisena tai vaikkapa kouluikäisenä.

Jos kastettava on yli 15-vuotias, käydään ennen kastetta rippikoulu. Aikuisen ei kuitenkaan tarvitse lähteä rippileirille, vaan aikuisena käytävän rippikoulun kesto ja toteuttamistapa sovitaan aina kunkin kasteoppilaan kanssa hänen omia toiveitaan ja odotuksiaan kuunnellen. Yleensä aikuisrippikouluun kuuluu muutamia tapaamisia papin kanssa sekä tutustuminen kirkon pyhiin toimituksiin. Rippikoulu aikuisena voi olla merkittävä tutkimusmatka merkityksiin, omaan itseen, pyhään ja hengellisyyteen.

Ristiäiset