Põllkülan muistolehto

Põllkülan muistolehto ja inkerinsuomalaisten joukkohautapaikka sijaitsee Keilan kunnassa noin 40 kilometriä Tallinnasta lounaaseen. Põllkülassa sijaitsi toisen maailmansodan aikana inkerinsuomalaisten kokoamisleiri, josta heitä siirrettiin Paldiskin kautta Suomeen. Tämä laajamittainen väestönsiirto toteutettiin suomalais-saksalaisena yhteistyönä, ja sen aikana kuoli noin 1500 inkerinsuomalaista, joista monet haudattiin joukkohautoihin Põllkülaan.

Põllkülan muistolehdossa vietetään vuosittain alkukesästä muistojumalanpalvelus, jonka yhteydessä suoritetaan kunniakäynti Paldiskissa inkerinsuomalaisten muistomerkillä. Kunniakäynti ja muistopalvelus toteutetaan yhteistyössä Viron Inkeri-seurojen ja Suomen Tallinnan suurlähetystön kanssa.

Muistojumalanpalvelus Põllkülassa.

Põllkülan muistomerkillä Inkeri-seuran puheenjohtaha Vogi Vari ja seurakunnan johtokunnan puheenjohtaja Antti-Pekka Mustonen.

Seurakunta kokoontuneena Põllkülan muistomerkillä
Paldiskin hautausmaalla, inkerinsuomalaisten muistomerkillä.