Suomalainen seurakunta Virossa

Tallinnan suomalainen Pyhän Pietarin seurakunta kuuluu Viron evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Olemme myös ulkosuomalaisseurakunta, jolla on tiiviit yhteydet Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Tallinnan suomalainen seurakunta on voittoa tuottamaton yhdistys (MTÜ), kuten kaikki luterilaiset seurakunnat Virossa.

Suomalainen seurakunta palvelee kaikkia Virossa asuvia ja vierailevia suomalaisia sekä heidän perheitään. Seurakunta tarjoaa kaikki kirkkomme pyhät toimitukset suomen kielellä, mutta palvelemme myös monikulttuurisia perheitä parhaamme mukaan viroksi, saksaksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kirkollisten toimitusten lisäksi seurakunta järjestää kokoavaa toimintaa eri ikäisille vauvoista senioreihin. Kirkkoherra on tavattavissa etänä tai kasvotusten henkilökohtaista keskustelua, rippiä ja sielunhoitoa varten. Tallinnan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra vastaa myös Baltiassa opiskelevien suomalaisten vaihto- ja tutkinto-opiskelijoiden sielunhoidosta ja henkisestä huollosta.

Tallinnan suomalaiseen seurakunnan jäseniä asuu niin Virossa kuin Suomessakin. Suomalaisen seurakunnan kirkkoherranvirasto ja seurakuntakoti sijaitsee Tallinnassa osoitteessa Pärnu maantee 8-6. Tallinnan lisäksi kirkkoherra ja seurakunnan urkuri vierailevat eri puolilla Viroa järjestämässä jumalanpalveluksia sekä adventin aikaan Kauneimpia joululauluja. Toimimme yhteistyössä Viron muiden suomalaisten toimijoiden, Suomi-seurojen, koulujen, suurlähetystön, Viron-instituutin ja muiden järjestöjen, kanssa.

Tervetuloa kaikkien suomalaisten seurakuntaan Virossa!

Tallinnan suomalainen seurakunta kuuluu Viron evankelis-luterilaiseen kirkkoon

Suomalaisen seurakunnan lisäksi Viron kirkosta löytyy myös ruotsinkielinen, venäjänkielinen ja saksankielinen seurakunta, joiden jäsenet asuvat suomalaisten tapaan eri puolilla Viroa. Viron evankelis-luterilaisen kirkon omilta nettisivuilta saat viron kielellä lisätietoa luterilaisista seurakunnista ja niiden toiminnasta eri puolilla Viroa.

Seurakunnan yhteystiedot

EELK Soome Püha Peetruse kogudus
Pärnu mnt 8-6
10148 Tallinn
Eesti

tallinna.soome@eelk.ee

Seurakunnan pankkiyhteys Virossa

Soome Püha Peetruse kogudus
SEB Pank, SWIFT: EEUHEE2X
IBAN: EE54 1010 2200 2259 1228

MTÜ registrikood: 80213454

Ystäviä Suomessa

Tallinnan suomalaisen seurakunnan ystävyysseurakunnat Suomessa ovat Kauniaisten seurakunta, Oulunkylän seurakunta ja Jyväskylän Vaajakosken alueseurakunta sekä Kajaanin rovastikunnan seurakunnat: Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo ja Suomussalmi.

Muistamme ystäviämme esirukouksissa ja odotamme pannu kuumana seuraavaa kohtaamista.